Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Spreekt u pro justitiaas?

Heeft u ook zo van die momenten waarop je het gevoel hebt iets gelezen te hebben en er geen jota van te hebben begrepen? Ik beschouw mezelf als een niet-onbelezen man die toch wel enige taalaffiniteit bezit. En toch overkwam me deze week een gelijkaardige ervaring. Neen, ik was niet voor de tiende maal begonnen aan Finnegan’s Wake, of in een moment van onverschrokken overmoedigheid, aan het filosofisch werk van Deleuze. Het dadaïstisch manifest dat ik onder ogen kreeg was van niemand minder dan de Lokale Politie Zuiderkempen. Begrijp me niet verkeerd. Als Antwerpenaar krijg je al snel het verwijt dat je jezelf het middelpunt van de wereld waant en dat je idioom terecht als enige taal ter wereld geen ondertiteling behoeft op lokale televisiezenders. Een Luc Tuymans die Engels of Antwaarps klapt? Een kniesoor die het verschil merkt, maar dit terzijde. Dat de arm der wet zich dikwijls aan de top van de evolutiepyramide waant, bleek dit weekend nog maar eens toen een combi zich tijdens de drukke Antwerpse avondspits doodleuk via de middenberm passeerde. All animals are equal? Maar dat de politie zich tijdens haar communicatie ook bedient van het het pluralis majestatis, is toch wel een beetje vergezocht. Moet ik mijn antwoord dan ook beginnen met de woorden Wij, Yves Joris …wat wellicht dadelijk problemen zal opleveren daar mijn ouders mij ooit opgesolferd hebben met twee voornamen.

Knipsel1

Geef toe dat onze wetgever op alles voorzien is. Een marsmannetje dat voor de eerste keer op onze planeet geconfronteerd wordt met cirkelvormige driekleurige lichten weet dadelijk wat er aan de hand is. Nu een kniesoor die zich de vraag zal stellen of de verkeerslichten perfect cirkelvormig zijn en al dan niet driekleurig. Volgens mij zijn ze monochroom, maar vormt de combinatie van drie monochrome lichten de driekleurigheid waarnaar verwezen wordt.  Het beletselteken (voor de niet-kenners de drie puntjes na voorschriften van …) bestaat uit een reeks van drie punten en kan op verschillende manieren gebruikt worden. Het kan aangeven dat een gedachtegang niet helemaal wordt afgemaakt en dat de lezer geacht wordt dat wat ontbreekt zelf aan te kunnen vullen. Mag ik volgens deze definitie van Taaladvies dus een eigen versie van de wettekst maken? Gelukkig wordt het daarna allemaal veel duidelijker want dan vliegen de haakjes me om de oren. Begrijp ik het goed dat de wegmarkeringen dan niet alleen op de openbare weg, maar ook op de politie van het wegverkeer zijn aangebracht? Neen natuurlijk niet. Maar die haakjes en puntjes, ze brengen me aan het duizelen. Een mens zou voor minder zijn kluts verliezen in het verkeer.  Maar, de verwarring zal nog exponentieel toenemen. Want wat lees ik bij de vaststelling?

Knipsel2

De overtreder reed aan een snelheid van 39… Oei, ik dacht altijd dat ik met een snelheid reed. Blijkbaar mag men in dergelijke wollige taalbrouwsels standaardtaal en lokale smaakskes afwisselen. Ik geef toe dat de overtreder in flagrante delicto betrapt werd op een snelheid die … te laag is. Wacht even: was er bij overtreding geen sprake van een rood licht, excuseer een cirkelvormig rood licht? Dat ik daarna nog de levensloop van een flitser door de strot geramd krijg, doet niets ter zake. Daarna wordt er nog vriendelijk voorgesteld om 165€ te betalen als tegemoetkoming voor dit schabouwelijk taalbrouwsel. Persoonlijk zou ik dit bedrag graag betaald zien, maar dan alleen op voorwaarde dat men er een woordenboek mee koopt. Op deze manier zou het voor de modale burger iets begrijpelijker worden om zich te verdedigen.

P.S. Indien u zich niet aangesproken voelt om in te gaan op mijn aanbod om woordenboeken aan te kopen, dan kan ik altijd een korting voorstellen op de cursus Klare Taal.

P.S.P.S. Voor all duidelijkheid wil ik meegeven dat dit blogstuk geschreven werd op een Logitech, wireless keyboard CE 0682, S/N 0125-44514561-454424-4451175-vffvvblnfl. Dit klavier werd nagekeken door een houder van een masterdiploma en een geldig opleidingsattest. De totale tijd om dit blogstukje te schrijven bedroeg 17 minuten 32 seconden en 45 honderdsten. Een vijfde van de tijd die ik nodig had om jullie cryptische bescheid te ontcijferen.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 05/07/2015 door in column en getagd als .
Follow Lettergoesting on WordPress.com

Blogstatistieken

  • 20,855 hits
juli 2015
M D W D V Z Z
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
