Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Een lepeltje van 1.100 euro

jenny_holzer_money_creates_taste_1024x768Ik weet niet meer wanneer ik voor de eerste keer met het werk van de Amerikaanse conceptuele kunstenares Jenny Holzer in aanraking kwam. Ik weet nog wel dat ik de reflex had die velen met mij delen: wtf. Is dit kunst? Het moest wel, want het werk hing op een plek die wellicht krampachtig om bevestiging vroeg dat ze authoriteit mocht verlenen aan dit … dit … kunstwerk. Met haar truïsmes zoals ‘Abuse of power comes as no surprise’ of ‘Protect me from what I want’ wil ze de toeschouwers uitnodigen tot discussies over seksualiteit, verdrukking, mensenrechten en geweld. Via grote LED-schermen op publieke plaatsen, reclameborden, foto’s, internet en andere media wil ze zoveel mogelijk mensen bereiken.

Tot 1993 schreef Holzer nog haar eigen truïsmes maar daarna begon ze zich teksten toe te eigenen van anderen. O.a. De Poolse Nobelprijswinnares Wislawa Szymborska en Elfriede Jelinek zagen hun woorden verschijnen in haar werk. In 1990 was ze de eerste vrouw om de VS te vertegenwoordigen op de Biënnale van Venetië waar ze de Gouden Leeuw voor beste artieste in de wacht sleepte.

Wanneer dergelijk kunstenares met nieuw werk uitkomt is het altijd spannend afwachten. Haar meest recente werk (voor het grote publiek) is een zilveren lepel (born with a silver spoon wordt plots wel heel echt) waarin ze de woorden Money Creates Taste graveerde. Een aanklacht tegen de massaconsumptie, maar tegelijk ook een beetje klacht die aan kracht verliest. Wie kan er immers 1.100 euro neertellen voor een lepeltje? Er zijn 100 exemplaren beschikbaar. Ik weet niet of geïnteresseerden zich moeten haasten.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 09/05/2015 door in art news en getagd als , .
Follow Lettergoesting on WordPress.com

Blogstatistieken

  • 19,217 hits
mei 2015
M D W D V Z Z
« Apr   Jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
