Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Sunday sounds: Nessum dorma

Een nieuwe blogrubriek beginnen met je troefkaart is verkeerd, maar toch doe ik het. Wellicht omdat ik altijd al een beetje tegendraads ben geweest, ofwel omdat het ook de lievelingsaria was van de man die vijf jaar geleden van me wegging. Nessum dorma, niemand mag slapen: wellicht een ironische speling van het lot om dan net met deze aria de eeuwige slaap aan te vatten.  In Puccini’s opera Turandot moet iedere vrijer die naar de hand van prinses Turandot dingt, drie raadsels oplossen. Indien deze er niet in slaagt wacht de dood. De onbekende prins Calaf slaagt in zijn opdracht, maar de hooghartige prinses twijfelt. Calaf biedt haar de ultieme uitweg. Als ze voor het aanbreken van de ochtend zijn naam te weten komt, mag ze hem in extremis executeren. Indien hij erin slaagt om anoniem te blijven, dan wacht hun het huwelijk. Wellicht een rare kronkel van de prins, maar opera is nu eenmaal opera. Prinses Turandot beveelt dat niemand die nacht mag slapen (Nessum dorma) tot de onbekende een naam heeft.

Niemand minder dan Luciano Pavarotti tilde deze aria naar onbekende hoogtes en in 1990 werd Nessum Dorma de officiële hymne van de wereldbeker voetbal.

De aria kende een nieuw hoogtepunt toen de onbekende mobieletelefoonverkoper Paul Potts deze aria bracht in Britain’s Got Talent. 

In Nederland zorgde voormalig bakker Martin Hurskens voor een gelijkaardige stunt tijdens de Nederlandse versie, Holland’s Got Talent.

Bakker, verkoper of operaster, het speelt geen rol. Voor mij blijft er een mooie herinnering aan een man die zelden zijn emoties toonde, maar die toch tijdens het finale Vincero, naar me keek en hoopte dat ik zijn vochtige ogen niet zag. Natuurlijk zag ik ze wel, maar we zeiden er nooit iets over. Vader, zoon en (zoveel) onuitgesproken woorden.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 19/04/2015 door in opera en getagd als , .
Follow Lettergoesting on WordPress.com

Blogstatistieken

  • 20,855 hits
april 2015
M D W D V Z Z
« Mrt   Mei »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
