Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

Plagiaat vs parodie

Als dit een parodie is, dan snap ik de definitie niet.

La Vie de Falderie

Daarnet op het radionieuws hoorde ik dat de Antwerpse kunstenaar Luc Tuymans door de Antwerpse rechtbank van eerste aanleg veroordeeld is voor plagiaat. (Zijn werk ” A Belgian politician” zou volgens de rechter een reproductie zijn van de foto van fotografe Katrijn Van Giel, een fotografe van De Standaard. Meer info o.a. in dit artikel van De Redactie.be.)

Kamagurka vraagt zich daarop af hoe een schilderij plagiaat van een foto kan zijn. En Tuymans zelf verdedigt zich door te stellen dat zijn werk een parodie is. Ik ben absoluut geen kunstkenner en misschien moet ik mij ook gewoon onthouden van de hele discussie, maar ach, op een blog mag dat toch, niet? Plagiaat is volgens mij het overnemen van andermans werk zonder correcte bronvermelding. Ik kan wel meegaan in het idee dat een parodie hierop een uitzondering is. Maar kan iemand me de definitie van parodie eens bezorgen? Ik ga…

View original post 101 woorden meer

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 21/01/2015 door in column.
Follow Lettergoesting on WordPress.com

Blogstatistieken

  • 19,217 hits
januari 2015
M D W D V Z Z
« Dec   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
