Vluchtende jongeman verliest been na aanrijding door politie… – De Standaard

Cartoonist-Carlos-Latuff

Michael Van Peel blijft me verbazen. Ik schreef het gisteren al op mijn virtuele vriend ‘facebook’. Hij houdt ons niet alleen een spiegel voor, maar hij slaat er ons ook mee recht in het gezicht. Genadeloos fileert hij het nieuws en confronteert ons op talige wijze met onze inertie.

Ik moest aan Van Peel denken toen ik het artikel las in de Standaard over de vluchtende jongeman in Laken. Na een achtervolging zou hij door de politie klemgereden zijn. Hij werd tussen combi en muur geklemd waarbij hij dusdanig gekwetst raakte dat men in het ziekenhuis tot amputatie van het been overging.

Maar, ofwel is het artikel door een journalist met een kater geschreven, ofwel klopt er iets niet in het verhaal dat ik voor alle duidelijk in onderstaande link bijgevoegd heb. Als een verhaal ongeloofwaardig overkomt,dan komt de inspecteur Columbo in mij bovendrijven en ga ik even kritischer lezen.

De jongeman beweert gevlucht te zijn nadat hij door de politie tegengehouden werd uit schrik voor het zoveelste voorbeeld van politieagressie.

We besloten te vluchten, want bij elke politiecontrole word ik in elkaar geslagen.

Ik vermoed dat de Brusselse politie niet allemaal doetjes zijn en zelfs stiekem posters van de Antwerpse ‘bottinekes’ op de binnenkant van hun kleedkastjes kleven, maar dat ze als vigilante door de straten van Laken rijden om daar op Clockwork Orangeachtige wijze mensen in elkaar te stampen, daar heb ik mijn twijfels over.

Zijn familie is van plan klacht in te dienen.

Ik zou me zorgen maken over mijn familie dat ik eerst een been moet verliezen alvorens ze klacht indienen. Ik zou als ouder toch bij de eerste mishandeling van mijn zoon de bevoegde instanties aanspreken.

Volgens het parket was de politiepatrouille niet toevallig ter plaatse, maar waren de agenten waren opgeroepen voor een diefstal van een televisietoestel uit een rusthuis. ‘De agenten zagen twee mannen lopen met een televisietoestel. Deze zetten het op een lopen waarna de politie de achtervolging inzette.’

Mijn uitgaansleven stopt meestal ver voor middernacht, maar als ik al eens door nachtelijk Antwerpen zou dwalen en ik zie twee mensen met een televisie rondlopen, dan zou ik me toch vragen stellen en zelfs in een vlaag van burgerzin de politie bellen. In een bui van nachtelijke slapeloosheid de hond uitlaten, daar kan ik me in vinden, maar ik ken weinig mensen die een televisie meenemen. Maar ik zeg je: het kan aan mij liggen. Trouwens, hoe snel loopt iemand die een televisie meezeult?

Met dergelijke artikels het jaar beginnen, Michael van Peel moet zich alvast in de handen wrijven.

via Vluchtende jongeman verliest been na aanrijding door politie… – De Standaard.

Geef een reactie

