Lettergoesting

Over kunst en letters en hun plaats in mijn leven

One morning in Antwerp


“When you look at a city, it’s like reading the hopes, aspirations and pride of everyone who built it.” De woorden van de wereldberoemde architect Hugh Newell Jacobson zweven door mijn hoofd wanneer ik ’s morgens naar de bibliotheek fiets. De laatste week lijkt het wel alsof ik onnoemelijk veel kleine taken bijgekregen heb. Het klopt wel: wie van twee naar één herleid wordt, boet in aan tijd, maar beleeft alles wel in een E2E omgeving.
Gisteravond nog een heerlijk staaltje integratie meegemaakt in deze stad van Rubens en Belcanto. Glasgerinkel, vrijgezellenavond. Een uitgelaten bende begeleidt iemand op de weg die ik net omgekeerd meegemaakt heb. Naast me is het morgen scouts: kinderen die joelend de straat bevolken in uniformen die net iets te groot blijken voor de allerkleinsten en die bij de ouderen langzaam hun kleur afstaan aan herinneringen van bosspelen en droppings. Natuurlijk had niemand iets gedaan, zelfs de jongen die enkele seconden geleden de bewuste fles nog in zijn handen hield, ontkent harder dan DSK in een Amerikaans hotel.

Ze heeft geen kaukasische huidskleur. Krulhaar verraadt dat het geboorteland van haar of haar voorouders dicht bij de evenaar ligt, duizenden kilometers zuidelijker verwijderd van de plek waar ze zich nu bevindt. Ze noemt me racist omdat ik over de fles spreek. Het is een omgekeerde wereld geworden waarin huidskleur vrijgeleide wordt om anderen te bekritiseren. Boven mij weerklinkt een stem. Eerste verdieping, te dicht om een Goddelijke interventie te zijn. Noem hem geen racist, hij heeft gelijk. Je hebt geen respect. De woorden weerklinken met basondertoon uit de mond van iemand die haar landgenoot kon zijn. Middenvinger in de lucht en weg. Ik blijf achter met de glasscherven en de bovenbuur die zichzelf voorstelt als Moslim en Somaliër (maar geen piraat, lacht hij zichzelf vrij). Er ontspint zich een gesprek tussen de blanke man en de zwarte piraat over respect en integratie. De zure oprisping die ik zonet nog voelde, verdwijnt achter zijn wereldvisie.

De volgende morgen fiets ik langs een terrasloze De Keyserlei naar de beenhouwer op het Koningin Astridplein. De laatste lijken van de nacht socren hier een smoske met hesp en kaas, of ne martino extra pikant. Haar ogen verbergen haar voorkeur voor Winehouse niet. Hoge hakken, ranke benen, wankelend onder de hoeveelheid drank. Open kleedje, nauwelijks de naam waard, onthult een adelaarstatoeage die zich uitstrekt van linker- naar rechterschouder. Night Eagle kent de verkoopster achter de toog. Er volgt een conversatie die alle clichés bevestigt en night eagle knipoogt doorheen een laag uitgelopen mascara met de woorden ‘je kent me toch’. Neen, ik ken je niet wil ik nog antwoorden, maar ze is reeds vertrokken met de drie bouletten die ze besteld heeft. Ik ken je niet, maar vertel mij, mariposa de la noche waarheen jij nog trekt met een kalashnikovrus aan je zij en drie bouletten in je handen.

Stop, stop. De Spar in de Van Wesenbeeckstraat kent zijn zoveelste rugzaktoerist. Oostblokkers, steevast. Ik heb mij rugzak volgeladen, vol met  drank en eten, toen ik de winkel wou verlaten, … Het klinkt als een kinderrijmpje, maar het is realiteit. Om de hoek wordt hij reeds aangehouden door een klant die hem nazat. De rugzak wordt overhandigd. Ik fiets verder, over enkele momenten opent de bib en ik denk aan de woorden van onze eerste Antwerpse stadsdichter: ‘Ik mag mijn handje kussen dat ik woon in de gewesten van Sus Antigoon.’

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 02/10/2011 door in Uncategorized.
Follow Lettergoesting on WordPress.com

Blogstatistieken

  • 20,878 hits
oktober 2011
M D W D V Z Z
« Feb   Dec »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
